יום שלישי, 23 באפריל 2013

מה בין אור וצבע

 קמצוץ של שאלות שאני מקבלת באופן יומיומי ל"פורום עיצוב הפנים" בניהולי. 




"אודה מאוד לעזרתכם בבחירה.
אני לא אוהבת גוונים של שמנת/לבן בארונות המטבח.
חום כהה, אני אוהבת אבל מתקבלת אוירה חשוכה...
צבע מוקה, שזה ביניים לא מתקבל יפה בעיניי 
אשמח אם תאירו את עיניי ותייעצו לי כיצד ומה לבחור"


מתוך פוסט של מירב פרלמן על השחור

"שלום רב,
אני ממש מבולבלת וחסרת אונים. מתוך בחירת צבעים שהקבלן הביא לנו בחרנו:
1.צבע בית חיצוני שליכט אפור 
2.צבע בית פנים שמנת 
3.צבע אלומיניום קליל תכלת צפחה 
4.ריצוף בית  denver brown
לשאלתי, מישהו מכם יוכל להגיד לי האם הבחירה נכונה? מה כדאי לשנות? האם התכלת הולך עם הריצוף??? תודה!!! אני ממש אובדת עצות ואשמח לעזרה בנושא."


מתוך הבלוג של מירב פרלמן על צהוב 


"שלום, אשמח לקבלת חוות דעת על צבע שחשבנו עליו כאפשרות לצביעת קירות כל הבית (תקרה בלבן) - מדובר בצבע שמנת אנחנו רוצים ליצור אווירה של בית חם עם נגיעות מודרניות (הריהוט שיהיה הוא בצבע אפור/לבן/אלון).
אנחנו חוששים שיווצר גוון ורוד מדי בבית וגם איך הצבע מתקבל בתאורות שונות (תאורה חמה, תאורת יום וכדומה).
תודה רבה!!! יום נעים"






"שלום,
יש לי מטבח בגוונים אפור ולבן. באותו חלל יש סלון עם ספא אפורה וריהוט (מזנון ושולחן) מעץ אלון. מעל הספא יש תמונה גדולה עם גוונים של אפור, לבן, אדום וכתום.
השאלה שלי האם אני צריכה להוסיף פריטים דקורוטיביים בגוונים של אדום|כתום גם במטבח על מנת לאחד את החלל? האם אני יכולה להוסיף צבעים נוספים כמו ירוק?"


מתוך פוסט של סיגל בן-נון על גון הסגול 


"היי,
עברתי לבית חדש כרגע ואני רוצה להוסיף קצת צבע. המטבח בצבעים לבן ואפור 
חשבתי על אפקט הקטיפה אך איני יודעת באיה צבע. אפור ? או בגוון יותר סגלגל? או לבן פנינה ?
אשמח לשמוע את עצתך. 
תודה וחג שמח"


צבעים מעסיקים אנשים באופן יומיומי, ואפילו אני שהייתי בטוחה שלא עסקתי בצבעים בבלוג שלי מצאתי את זה : היסטוריה ממש...

ואיך שהכל כל כך מתקשר בחיים : פרויקט חדש שנחת עלי ממש בהפתעה ( הלקוחות יצרו עמי קשר, לראשונה, יומיים לאחר שהקבלן החל בהריסות, הבינו שהם חייבים מעצבת ופנו אלי  SOS ) הכיר לי את האדריכל כריסטופר אלכסנדר והתאוריות המאוד מסקרנות שלו לגבי בנייה אורבנית ורגילה. 
והנה מה שאומר אלכסנדר לגבי צבעים, כל כך נכון ואמיתי, מה שאני מנסה שנים להסביר ללקוחות ולפונים אלי לפורום. זה ארוך אבל שווה קריאה.

"צבעי הירוק והאפור של בתי החולים ובתי המשרדים הם מדכאים וקרים. עץ טבעי, אור שמש וצבעים בהירים הם חמים. החום של הצבעים בחדר משפיע בדרך כלשהי על ההרגשה אם נעים להיות בו או לא. אבל מהם הצבעים החמים והקרים? באופן פשטני, אדום וצהוב וכתום וחום הם חמים, כחול וירוק ואפור הם קרים. אבל ברור שלא תמיד חדרים עם אדום וצהוב יוצרים תחושה טובה, ולא תמיד חדרים עם כחול ואפור יוצרים תחושת קרירות. אמנם יש אמת שטחית באמירה הפשטנית הזאת , אכן גוני אדום וחום וצהוב עוזרים ליצור אוירה נעימה אבל גם לבן וכחול וירוק יכולים ליצור אוירה נעימה. אחרי הכל, השמיים כחולים והדשא ירוק. ברור שאנחנו מרגישים טוב בחוץ על הדשא הירוק תחת שמיים כחולים. ההסבר לכך פשוט ומרתק כאחד. מה שהופך את האווירה במקום כלשהו לחמימה או קרירה אינו צבע הרהיטים שבו או הקירות שלו, אלא צבע האור. מה זה אומר? נוכל לבדוק את צבע האור במקום מסוים אם נשים שם משטח לבן לחלוטין. אם האור חם, המשטח יקבל גוון מעט צהבהב-אדמדם. אם האור קר, המשטח יקבל גוון מעט כחלחל-ירקרק. אבל כשמבינים שכל מה שנמצא במקום הזה מקבל את הגוון של האור שבו – פני האנשים, ידיים, חולצות, שמלות, אוכל, נייר, הכל – קל לקלוט איזו השפעה גדולה יש לגוון האור במקום על איכות התחושות והרגשות שאנשים חווים במקום.אולם צבע האור במקום אינו תלוי ישירות בצבע המשטחים המקיפים אותו. הוא תלוי בפעולת גומלין מורכבת בין הצבע של מקורות האור והאופן שהאור מוחזר מהמשטחים השונים. קרני השמש המוחזרות מכר דשא ירוק ביום אביב הן עדיין אור חם – כלומר, בטווח הצהבהב-אדמדם. האור במסדרון בית חולים המואר בנורות פלורוסנט ומוחזר מקירות ירקרקים הוא אור קר – בטווח הכחלחל-ירקרק. בחדר עם הרבה אור טבעי, האור הוא כללית חם. בחדר שחלונותיו פונים אל בניין אפור מעבר לרחוב, האור עלול להיות קר, אלא אם יש בו הרבה בדים צהובים ואדומים. כך שכדי שהחדר יהיה נעים יש להשתמש במגוון צבעים שישתלבו יחד עם מקורות האור והמשטחים המחזירים שמחוץ לחדר כדי ליצור במרכז החדר אור מוחזר חם, כלומר בגוון צהבהב-אדמדם. גוונים אדומים וצהובים תמיד עושים זאת. גוונים כחולים וירוקים ולבנים יעשו זאת רק במקומות מתאימים, באיזון עם צבעים אחרים, ועם עזרה ממקורות האור.לכן: צבעו את המשטחים בצבעים אשר ישתלבו בגוני האור הטבעי, האור המוחזר והתאורה המלאכותית, כך שיווצר בחדר אור חם." 









2 תגובות:

  1. יופי, יופי, יופי!
    כייף של רשומה.
    אהבתי את נושא הצהובים אדומים. אולי אצלי בבית הכל "הסתדר" כי הרצפה צהובה (טרצו בן 14) וכל השאר כבר מסתדר עם האור החם שהוא מקרין....
    כריסטופר אלכסנדר מרתק.
    תודה

    השבמחק
  2. רשומה מצויינת!
    כייף לקרוא והיא מעוררת הרבה מחשבות וכיווני תשובות.
    כריסטופר אלכסנדר נשמע מרתק ביותר!
    אהבתי את הניתוח והפרשנות לגוון האור.

    (אגב, מבחינת תאורה אור השמש נחשב האור הכי לבן)

    השבמחק

Blogger Wordpress Gadgets