יום שבת, 31 במאי 2014

משפחה עם חדר





הידעתם כי מקור השם : חדר מגורים ( LIVING ROOM)  הוא לא מקרי,
חדר זה שימש במשך מאות בשנים כחדר מגורים לכל דבר : אנשים באמת גרו בו, אכלו בו, ישנו בו, זה היה החדר הכי גדול בבית וכולם שהו בו יחד, במרכזו הייתה מדורה. כן מדורה שמילאה את החלל בעשן שהסתנן מבעד לתקרת הקש והפך את החדר לסמיך, מסריח ולא מאוורר.
במאה ה 16 הומצאה ההמצאה שגרמה לחדר המגורים להיות נעים יותר. כולם ישבו סביב ההמצאה הזאת יחד. לא,לא הטלוויזיה, עדיין לא. זאת הייתה הארובה שבנייתה הייתה כל כך יקרה שסימן של ארובה המתנוסס מגג בית היה סמל סטטוס, ככל שהיו לך יותר ארובות כך היית עשיר יותר. 

תופתעו לגלות כי הארובה היא האחראית האמיתית לתכנון בית המגורים כפי שהוא היום, הארובה חילקה את חלל המגורים הגדול והמשותף לאזור בישול ואזור מגורים- וקרבה את תכנון הבית למה שאנחנו מכירים היום. כמו כן היכולת לאטום את תקרת הבית ( מאחר וכעת הארובה היא שסיננה את העשן ולא התקרה עצמה)
איפשרה לבנות קומה נוספת בבתים -קומת חדרי השינה - זה היה בעצם ראשית התכנון של הקוטג' האנגלי הטיפוסי שאנו מכירים עד היום גם בערים כמו לונדון.


הארובה היא האחראית הראשית לתכנון הבית המודרני
צילום -פינטרסט 

נקפוץ כמה מאות שנים קדימה, חדר המגורים הוא כבר לא החדר בו כולם מצטופפים יחד עם השכנים על מנת לחסוך בנרות ולהתחמם, הנרות היו עשויים משומן חיות, דמיינו את הריח, גם פה : ככל שהיית עשיר יותר הנרות שלך הכילו פחות חלקי בשר ויותר שומן טהור..( מתנצלת בפני כל הצמחונים\טבעוניים ). חדר המגורים של היום הפך להיות חדר האירוח שלנו וגם חדר המשפחה שלנו, וככזה עליו לשמש כבעל פונקציות רבות.

כמעצבת ומתכננת פנים, יצא לי לתכנן ולעצב חדרי מגורים רבים, כל חדר נבדל מהשני על פי צרכי הגרים בבית, הרגלי החיים שלהם, המבנה המשפחתי והדינמיקה.

ישנן כמה נקודות שתמיד חשוב וכדי לשים לב אליהן כשאשר אנו מתכננים
ומעצבים את חדר המגורים שלנו:


תכנון מוקדם: יש הבדל, כמובן, בין בניית בית לבין שיפוץ בית, כאשר אנו בונים בית אנו יכולים להחליט כמה מאחוזי הבנייה יוקדשו לחלל המגורים המרכזי, האם יהיה קרוב למטבח ? אולי לפינת האוכל? האם יהיה בו
חלון ענק? אולי ויטרנת יציאה לחצר? האם אנו זקוקים לקיר גדול על מנת
לתלות עליו מסך ענק או אפילו מקרן? כל הדברים שמניתי קשורים להרגלי החיים שלכם, לא של האדריכלית או המעצבת , לא של הקבלן וגם לא של השכנים ממול.
ערכו רשימת העדפות והעבירו אותה למי שמתכנן את הבית לפני תחילת העבודה, על מנת שלא תמצאו את עצמכם עם חדר מגורים בעל חלונות מרובים אך ללא מקום לתלות מסך טלויזה, או קיר ספריה, או דלת יציאה לחצר ברוחב קיר שלם ואופס..איפה תוקעים את הספה התלת מושבית ? 

יש הבדל בתכנון אם בחדר המגורים יש חלון או יציאה למרפסת או חצר דרך ויטרינה גדולה
עיצוב -מרב שדה -צילום -סיון אסקיו 

חלוקת החלל ע"פ מבנה וגודל : ערכו רשימה של כל הפעילויות אותן אתם נוהגים לבצע בחדר המגורים : צפייה בטלוויזיה, אירוח, האזנה למוזיקה, קריאה, משחקים עם הילדים, עבודה על המחשב נייד, אכילה.
לא כולם משתמשים בחדר לאותם צרכים, הדבר תלוי בהרכב התא המשפחתי ובהרגלי הארוח שלכם. זכרו החדר אמור לשמש לכמה פונקציות, לא רק לארוח וככזה כדי שחלוקת החלל תכיל לצד פינת הארוח גם פינה קטנה בה אפשר "להשתולל" ,לאכול,
לא לחלוץ נעליים...להשתרע על השטיח ולהשאיר צעצועים מפוזרים כל הלילה.


כשיש לנו חלל גדול, נוכל לחלקו לאזור צפייה בטלויזה ואזור ישיבה וארוח
עיצוב -מרב שדה -צילום -סיון אסקיו 

ריהוט מתאים לצרכים: האם חדר המגורים משמש עבורכם כמרכז הבית בו
כולכם יושבים יחד בערבים או בסופי שבוע, צופים בטלויזה, משחקים מונופול ? אולי חדר המגורים משמש רק את האורחים המגיעים אליכם? האם מותר לאכול בסלון? האם יש לכם ילדים קטנים או מתבגרים שנסגרים בחדרם ברגע שהם מגיעים הביתה? ריהוט צריך להיות בראש ובראשונה פונקציונלי לצרכים האישיים של המשתמשים בו. אין טעם לרכוש ספת עשרות אלפי שקלים לבנה אם הכיף שלכם זה להתכרבל כל המשפחה יחד מול הטלויזה ולאכול מגש פיצה. לעומת זאת באם אתם נוהגים רק לארח ויש לכם פינת משפחה באזור אחר בבית, אתם  לא מחוייבים לבחור ספה או כורסאות רק על פי הנוחות.

לפחות כורסא אחת או ספה שכיף להתכרבל עליה
עיצוב -מרב שדה -צילום סיון אסקיו 

יחד עם זאת במציאות היום לרובנו חדר אחד המשמש לכל הפונקציות, אני ממליצה בחום לדאוג לספה אחת עמוקה, נוחה, עם ריפוד כביס לצד כורסה  או שתיים רשמיות יותר שהישיבה בהן פחות מכרבלת ויכולים להתאים גם לאנשים מבוגרים יותר. פריט חשוב נוסף בריהוט חדר המגורים הוא שולחן האירוח. שוב תלוי בצרכים ובפונקציות, חשבו על שולחן שמבחינת הגובה יהיה נוח להגיע אליו, זה יכול להיות שולחן אחד גדול המשרת את כל היושבים בחדר, או לחלופין כמה שולחנות קטנים לצד הכורסה או הספה. 


כל דבר יכול לשמש כשולחן
עיצוב -מרב שדה -צילום -סיון אסקיו 


מוקד החדר : האם אתם אנשי טלויזה? מוסיקה? אוכל? קריאה?
כיום - מוקד חדר המגורים הוא מכשיר הטלויזיה בדיוק כמו האח של פעם.
אם כך המצב אצלכם ,אני מתארת לעצמי כי כל הספות והכורסאות מופנות למקדש
קטן זה, אבל בכל זאת רצוי להעניק מחשבה גם על הנוכחים בחדר שלא מעוניינים לצפות בתכנית האהובה עליכם באותו רגע שאתם עושים זאת . בדקו האם יש לכם אפשרות להסב פינה אחת למי שמעוניין לקרוא,
לצד הטלויזיה -פנו פינה למי שעדיין רוצה להיות בחברתכם אך להתמקד בפעילות אחרת
עיצוב -מרב שדה -צילום סיון אסקיו 
לשוחח בטלפון לעבוד על המחשב נייד ועדיין להיות בחוג המשפחה. אתם תופתעו לגלות שאם תעשו כך בני הנוער שלכם יבלו פחות זמן בחדרם, שכן למרות שברוב הבתים הטלויזיה היא עדיין מוקד החדר, אצל בני הדור הצעיר המוקד הפך להיות מזמן המחשב, הטבלט ואפילו מכשיר הטלפון הנייד.

הבית שלי: דלפק המטבח עליו אני אוהבת לעבוד -משקיף לחדר המגורים -כל המשפחה יכולה להיות יחד
עיצוב -מרב שדה -צילום סיון אסקיו
אצלי בבית דלפק האוכל קרוב מאוד לחדר המגורים ולעיתים קרובות בערבים אני מוצאת את עצמי זונחת את חדר העבודה שלי, עובדת במטבח על מנת להיות קרובה לילדי שאחד מהם מול המחשב והשנייה מול הטלויזיה, אז נכון שהדינמיקה המשפחתית השתנתה עם השנים ועדיין חשוב שנעשה הכל על מנת שנוכל להיות יחד באותו החדר.


*******************
תאורה: כל כך הרבה פעמים הוזמנתי ל"תקן" בתים שתוכננו עם תאורה לא נכונה בחדרי המגורים. לאנשים יש פנטזיה כלשהיא על כך שחדר מגורים צריך רק אוירת תאורה, או אולי כמה ספוטים שקועים בתקרה. חברה , הפנטזיה היא של המעצבת שלכם, לא שלכם. כשאני שואלת -מדוע לא שמו את ליבם לכך בשלב תכניות התאורה -רובם מודים שהם לא ממש הבינו או היו שותפים לתהליך הזה. 

שימו לב: חלל אחד : תאורת אוירה מעל הצילומים, תאורת ספוטים ממוקדת מעל השולחן ותאורה ממוקדת בעלת אור שוטף הנשלט על ידי דימר
עיצוב -מרב שדה , צילום -סיון אסקיו 

אז ככה: תאורת אוירה היא חשובה בחדר המגורים ,אך בשום פנים ואופן לא
מבטלת את הצורך בתאורה ממוקדת ומאירה. לפעמים אנחנו רוצים לקרוא ? גם
שימוש במחשב נייד מצריך אור, ולעתים סתם בא לנו לראות מול מי אנחנו
 יושבים . דימר זה רעיון מעולה בסלון ( שימו לב שתאורה חסכונית מצריכה
דימר מיוחד) על מנת לשלוט בעוצמת האור. דבר נוסף הוא גוון התאורה, רובנו
לא אוהבים תאורה לבנה, היא גורמת לנו תחושה לא נעימה, אם גם אתם כך לכו
על גוון טבעי או אפילו צהוב, אך מעבר לגוון העדיפו את תאורת הלד החסכונית ביותר והקרה ביותר ( להבדיל מנורות האלוגן המתחממות) על פני סוגי נורות אחרים. דבר נוסף ולא פחות חשוב : הרימו פעם ראשכם לתקרה והביטו בה, התקרה היא חלק מהבית חלק מהעיצוב, התייחסו אליה כך כשאתם מתכננים את התאורה ואת עיצוב התאורה בחדר המגורים.
וכמובן העיצוב - אוהבים צבע? כריות זרוקות על הרצפה?
עיצוב -מרב שדה -צילום סיון אסקיו 

עיצוב  כמובן בל נשכח את העיצוב , אקח את כל הטיפים שכתבתי למעלה ומסכמת לכם חדר מגורים, ראשית  זכרו חדר מגורים צריך להיות נוח, פרקטי וראשית מתאים לצרכים שלכם, לאהבות שלכם ולטעם שלכם. לאחר שבחרתם את סוג הריצוף, ואת סוג המפתחים בחרו את צבעי הקירות, זה יכול להיות גוון אחד או כמה גוונים, בהירים או כהים,אך חשוב שהכל יעבוד יחד. ואז החליטו האם ברצונכם שטיח? או כריות זרוקות על הספה או הרצפה? וילונות? כן או לא. בבקשה על תשכחו לעצב מעבר לקו הספה… הקירות מזמינים תמונות, צילומים, משפחתיים או לא. גופי התאורה צריכים לדבר אחד עם השני. לא חושב אם חדר המגורים שלכם
לבן כולו, צבעוני ורועש, רגוע ושקט, כל עוד הפריטים, הצבעים והתאורה
עובדים יחד בהרמוניה לא מאולצת החדר יהיה נעים ומזמין - וזה סודו של חדר המגורים : נעים ומזמין.

מזמינה אתכם לצפות בסדרה נהדרת על ההיסטוריה של עיצוב הפנים באנגליה 
הסרטון הראשון על חדרי המגורים מצ"ב למעלה .

למרות ריבוי הצבעים, המרקים, החומרים וגופי התאורה -הכל עובד יחד בהרמוניה נהדרת
עיצוב -מרב שדה -צילום סיון אסקיו 


2 תגובות:

  1. כתבה מעניינת וחשובה, כתובה בצורה נעימה לקריאה. תודה!

    השבמחק

Blogger Wordpress Gadgets