יום שני, 20 באוקטובר 2014

שיחות על עיצוב 3# - העיצוב והסגנון הבוהי \ הבוהמי

בוהמי – לא מה שחשבתם

במסגרת הכתבות שאני מעלה מידי פעם על סגנונות עיצוב –מביאה לכם הפעם סגנון ססגוני, שונה, פחות מוכר בארץ. אך יחד עם זאת יפיפה בתנאי אחד חשוב  : יש צורך לנהוג בו בעדינות.


הסגנון הבוהמי


צבעים יוקרתיים של זהב וסגול, טקסטילים אורינטליים, וילונות כבדים, שנדלייר מבהיק -מקור פינטרסט



איך הכל התחיל : 

מקורו של השם "בוהמיה" בעם קלטי קדום אשר התגורר באזור בוהמיה שבחבל הארץ המרכזי והמערבי של צ'כיה לפני כאלפיים שנה. הכינוי "בוהמי" משמעו גם "איש רוח או אמנות המקיים אורח חיים שונה". מקור ביטוי זה הוא בצוענים שמקורם מבוהמיה. במאה ה-15 גירש מלך בוהמיה, זיגמונד, את כל הצוענים מארצו אל צרפת. הללו חיו שם בקהילות סגורות, והשמועות בנוגע לאורח חייהם המשונה פרחו. לאחר כ־400 שנים, במאה ה-19, הצוענים עצמם כבר מזמן לא נקראו "בוהמים"; המושג "בוהמה" נדבק אל האמנים וקיבל את משמעותו הנוספת, אשר נפוצה גם כיום: קבוצת או קהילת אמנים ואנשי רוח המנהלים אורח חיים שונה ובלתי שגרתי.



טקסטילים בהשראה אורינטלית -צילום סיון אסקיו -עיצוב מרב שדה




רגע, מחקו מדמיונכם  את המראה המרושל, הזרוק, שחכו מההיפים, פה זה לא "שיער" וגם לא "וודסטוק"  מאחר ומילת המפתח בסגנון הבוהמי היא "חופש" יש המתבלבלים בינו לבין הסגנון שהיה מזוהה עם שנות ה-60 הסוערות.
סגנון הבוהו  לעומת הסגנון המזוהה עמו משנות ה -60 יוצר לוק בעל מראה מושך ומהודר. אם תרצו, ההיפיות משתלבת בתוך הסגנון אך אינה מהווה מרכיב מרכזי. כיום הסגנון כבר לא מוגבל לנישה ספציפית, אלא לכל מי שאוהב צבע, את המראה הרומנטי, הנינוחות הביתית בשילוב של סגנון מעט אוריינטלי או מזרח אירופאי.  ( לא מומלץ לאוהבי המנימליזם הנורדי למשל)



חדר שינה אופיני לסגנון  מראה מוזהבת בדים מבריקים נורות צבעוניות מקור thatbohemiangirl



העיצוב הבוהמי מתאים לאנשים ומעצבים שלא חוששים למתוח את הגבולות של מה מותר ומה אסור, שלא חוששים לשבור את חוקי המשחק, התאמות הצבעים המסורתיות, שילובי החומרים הרגילים והפרופורציות הקלסיות. מעצב הטוב יצליח ליצור שילובים מרתקים אינדיבידואלים מבלי לאבד את השיק, הגדולה של עיצוב נכון בסגנון זה טמון בכישרון לשלב בין הפרטים שבמראה ראשון נראה כי אין קשר ביניהם אך יחד הם מהווים מכלול מושלם, כל אחד יכול להשתמש בפריטים שונים, צבעים שונים וחומרים שונים אבל לא כל שילוב כזה יהפוך את העיצוב לבוהו אמיתי , על מנת שהדבר יצלח המעצב והלקוח צריכים להביא את האני שלהם והאמת שלהם הפרטית, בל נשכח שוב את בסיס הסגנון ומקורותיו : חופש! חופש דעות, חופש ביטוי ואינדיבידואליות.



גופי תאורה בסגנון מרוקאי ופופים צבעונים - מאביזרי הסגנון הבוהמי - מקור פינטרסט


מה מאפיין את הסגנון הבוהמי כיום?

-        צבעים

נכון שעל פניו נראה כי אין חוקים בסגנון הבוהמי אולם הצבעים השולטים הם הצבעים החמים, צבעי האדמה, כמו גם צבעים מתכתיים. חשבו על חום, טרקוטה, זהב, צבעי אבנים טובות כמו סגול מבהיק, כתום אש, וכחול עמוק, המפתח לשימוש נכון בצבעים בסגנון הבוהמי זה לחשוב חם!
 לבן? ללבן אין מקום בסגנון הבוהמי ( סורי..)
אל תחששו לערבב צבעים או טקסטורות שלא הולכים יחד ע"פ התאוריות "המסורתיות"


שילוב של צבעים במינון נכון מקנה גם לחלל צבעוני תחושה רגועה ולא עמוסה בעיצוב בוהמי נכון




-חומרים

מיקס & מאצ' ערבב והתאם הוא הסוד  בשימוש חומרים נכון בסגנון הבוהמי, השתמשו בחומרים טבעיים כמו יוטה וכותנה אבל דאגו לשלב אותם עם בדים כמו משי וקטיפה.  דבר חשוב נוסף : אמנם החומרים לא אמורים להראות כאילו יצאו בזה הרגע מהמפעל היצרני בסין, אך אל תשתמשו בחומרים פגומים או קרועים. הסוד הוא למצוא את החומרים שנותנים לנו את התחושה כי עברו עליהם דברים אך הם במצב מעולה.  
שטיחי קיר? כן! שמיכות זרוקות על ריהוט? כן – אך השתמשו באביזרים איכותיים בלבד.
פרנזים ! גדילים! קדרים ! הסגנון הבוהמי אוהב אותם – החל מכריות ועד וילונות וגופי תאורה.


גדילים  פומפונים אחד מסימני העיצוב הבוהמי

פרנזים על החלונות -המקרמה חוזר ובגדול בסגנון הבוהמי -מקור פינטרסט





-ריהוט

רהיטים בוהמיים לא נרכשים ככה סתם בכל חנות יד שנייה או באולמות תצוגה יידועי שם. חללים בוהמיים נוטים להיות עמוסי ריהוט שנאסף במשך שנים. צורת? גדלים? לא זה מה שקובע או חשוב כמו ברוב סגנונות העיצוב האחרים . מה חשוב? שכל פיסת ריהוט תכיל בתוכה סיפור ותהייה מיוחדת וחשובה לבעליה. מי שנכנס לתוך החלל הבוהמי לא אמור לדעת או לזהות היכן רכשם את הריהוט או מהיכן השגתם אותו הוא אמור להשאב אל תוך האווירה שאותו חלל משרה. 
יחד עם זאת סגנון הרהוט הנפוץ ביותר בעיצוב הבוהמי הוא הסגנון הוויקטוריאני , מה שמעסיק את המעצב הבוהמי זאת לא העדינות או היופי של הרהיט אלא החשיבות כי הרהיט יעטוף את השוקע בתוכו כשהוא קורא את הספר שלו או לוגם מכוס המשקה שלו.
דמיינו כורסאות עמוקות וספות התעלפות (מי שלא מכיר שיצפה בכמה סרטים המבוססים על ספריה של ג'ין אוסטין) בצבעיים חזקים וזועקים  בעלי המסגרות עץ כהה ומגולף.



כורסא העונה על כל ההגדרות -פרנזים צבעים בוהקים וסגנון ויקטוריני

ריהוט ויקטוריני כבד עם ריפוד צבעוני גוונים חמים  ועץ שטיח אורינטלי גופי תאורה בולטים חלל בוהמי טיפוסי -מקור פינטרס




-אביזרים

גם האביזרים בחללים בוהמיים צריכים לספר את סיפורם של המתגוררים בו :  קופסאות וארגזי מסע,  בקבוקי וינטג', מפות וכלי חרס בסגנונות שונים, מראות מוזהבות בסגנון מרוקאי, שנדלירים עמוסי קריסטלים, פסלים מהודו, הבוהמיים הם נוודים וכך גם הסגנון הבוהמי .
אך אל תשכחו –רק בגלל שהבוהמיים נוטים להיות "שלא באופנה" הסגנון עדין אמור לשדר זוהר ושיק. אל תשכחו שתיים : עם כל הזוהר והשיק אסור לנו להגזים, חשוב לעשות זאת נכון כי הסכנה בלקבל עיצוב מוגזם, קיטשי ולא נוח הוא גדול.





גופי תאורה אופיינים לסגנון הבוהמי מקור פינטרסט

שנדלירים עמוסי קריסטלים וריהוט ויקטוריני -הכל תלוי במינון הנכון -מקור פינטרסט







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets