יום רביעי, 16 באפריל 2014

רַבִּי יְהוּדָה הָיָה נוֹתֵן בָּהֶם סִמָּנִים: דְּצַ"ךְ עַדַ"שׁ בְּאַחַ"ב. עשרת מכות העיצוב - פוסט לפסח

אני יודעת, אני יודעת -נושא מעט שחוק, לא מתאים לי, אבל כבר הרבה זמן אני מהרהרת בפוסט בסגנון הזה ונראה לי שפסח זה אחלה זמן לכתוב על מכות.
אווצ' זה הולך לכאוב וגם לנפץ כמה אשליות, אבל על מנת לפצות אתכם על כל מכה אתן גם לטיפה, לא יהיה רק מקל יהיה גם גזר, מבטיחה.
קבלו את עשרת המכות שלי בכל הקשור לעיצוב פנים בארץ : 


שלמות? בתכנון : הנה דוגמא אחת   :  Wooden stools
Design by Staffan Holm



1. שלמות

עבורי, מכה מספר אחת של עולם עיצוב הפנים היא ה"שלמות", השלמות היא מכה מזיקה, חשבו עלינו בני -האדם : לא סתם נבראנו לא שלמים או מושלמים יש שיעור חשוב בחוסר המושלמות הזאת. בעקרונות הוובי-סאבי" המייצג תפיסת עולם יפנית אסתטית המקבלת את היות הדברים ברי חלוף, זמניים,אסתטיקה מתוארת לעיתים כיופי טבעי, ארעי שאינו מושלם. אז כמו שאתם מקבלים את האהובים עליכם גם כשהם לא מושלמים קבלו כך את ביתכם ואת העיצוב שבו.
***********
הגזר: עיצוב אכן לא צריך להיות מושלם, הוא תהליך ארוך שלעולם אינו נגמר, הוא מעגלי. אבל לעומתו התכנון צריך וחייב להיות מושלם, רק תכנון מושלם של חלל יביא לידי ביטוי את הפוטנצייל השימושי שלו שכמובן ישפיע מאוחר יותר גם על העיצוב.


אז זכרו : עיצוב לא חייב להיות מושלם, תכנון לעומת זאת חייב להיות מושלם.


התמונה לקוחה מפה - הקליקו 


2. המצאת סגנונות

מכה מספר 2 של עיצוב הפנים היא המצאת סגנונות שלא קיימים וגם אם הם קיימים הם לא מיושמים כראוי.
בראש עומדים כמובן : הסגנון הכפרי, הטוסקני, הפרובנסי וכל מה שקשור לעבודות האדמה והחקלאות. לאחר מכן מגיעים הסגנונות הקלאסי, הקלאסי-כפרי (??) המודרני, המודרניסטי, המינימלי המינמליסטי..וכמובן הבלתי נמנעים האקלקטי,השאבי שיק וכמובן הוינטג'. טוב, שיצביע מי שיכול לקום ולדקלם את מאפיני כל סגנון וסגנון. בבקשה: אנשים ומעצבים, אל נא תשתמשו במושגים שלא באמת משקפים את הסגנונות הללו, זה מעליב. זה כמו לעמוד מול ציור של ואן גוך ולהגיד -"נו כן הסגנון ההוא עם הנקודות ..."
ברגע שנבין שעיצוב פנים כמו כל סוג אחר של אומנות המתפתחת במשך השנים ומושפעת מתהפוכות היסטוריות, כלכליות, אקלימיות וגאוגרפיות, נדע להתאים את העיצוב המתאים לנו אישית, למדינה בה אנו חיים ,לאזור, לחברה, לתרבות ולקהילה.
***********
והגזר???? הנה הוא, ממש פשוט, אני מרשה לכם לאמץ את הסגנון שלי :"הסגנון הנון-שלנטי" ככה אני מגדירה אותו, שהפרוש שלו הוא : נון = לא, שלנט = דאגה (בלטינית), שזה בקיצור "הסגנון חסר הדאגה, הנינוח הרגוע היציב" 
לא ככה בדיוק הייתם רוצים להגדיר את הבית שלכם? רק תזכרו מי המציא את הסגנון הזה...



העיצוב שלי,הנון שלנטי,לא תוכלו להגדירו טוב יותר 


3.פחד מטרנדים או "ללכת על בטוח"

משמעות המילה טרנד הוא דבר מה בר-חלוף. אנחנו כל כך חוששים מלהיתקע עם טרנד לנצח שאנחנו פשוט נמנעים ממנו. יש לכם  מושג כמה פעמים שמעתי את הלקוחות שלי אומרים לי "אבל זה ימאס עלי" ואז שוב אנחנו מקבלים את הבית הלבן,קרם,שמנת. במקרה ואנחנו נועזים נלך על גוון "ביצה שבורה" ... מי החליט ששחור נמאס מהר יותר מלבן? שימאס לנו מהקושקש ואת החלק נאהב לנצח? נכון שקל יותר ללכת על הבטוח, אבל בהרבה יותר מעניין ללכת על הקצה.
*****************
הגזר? טרנד, למרות היותו בר חלוף יכול להשאר אהוב לנצח על ידכם, הכל תלוי איפה ואיך אתם מטמיעים אותו. אוהבים אריחי בטון? חוששים מהטרנדיות שלהם? לא חייבים שטיח באמצע המטבח, אפשר להצניע אותם במקום שהעין תחשף אליהם פחות פעמים וכך הם לא ימאסו.ועוד סוד קטן : גם לבן,קרם, שמנת, בז' וחברהם - נמאסים בסוף.


אוהבים אריחי בטון -אך חוששים שימאסו? השתמשו בהם במשורה, האפקט יפיפה והטרנד לא נמאס 


4. מכת השמועות או "האגדות האורבניות" :

"אמרו לי...שמעתי ש..." ספרו לי ש..." "אנחנו יודעים כי..." או מכת האגדות האורבניות, אתם עומדים לפני בנייה או שיפוץ וכעת קמים כל החכמים שפעם הם או ההורים שלהם או החבר הכי טוב שלהם או השכן מלמעלה שלהם עבר שיפוץ והם יודעים ש: צריך להזהר מאריח סיני, אבן זה לא פרקטי, בוצ'ר זה לא טוב, אריח גדול לא טוב לחלל קטן, ניאגרה נסתרת היא אסון, דרום זה הצד הכי טוב בארץ. אני יכולה למלא את הדף באגדות אורבניות, אבל הבנתם את העקרון, נכון? וואואו, חלק גדול מעבודתי כמעצבת הוא להפריך את האגדות הללו ואני לא יכולה להסתפק בלהגיד "שטויות במיץ עגבניות" כל שמועה כזאת אני נדרשת לכתובים, למחקרים אימפריים, לנוסחאות ואפילו תקדימים משפטיים. חברה חסכו לעצמכם ולי זמן, אטמו אוזנים כשהחבר הכי טוב של הדודה מצד האחיין רוצה לספר לכם מחוויות השיפוץ שהוא עבר.
**************
הגזר? מאוד פשוט -קבלו עצות אך ורק מאנשי מקצוע אמיתיים. לא כל מי שאי פעם שיפץ את דירתו יודע הכל על הכל. מה שקשור לעיצוב שאלו מעצבת, חשמל? שאלו חשמלאי, קירות גבס בחדר רטוב- כן או לא? בדקו מול קבלן בנייה. יותר פשוט מזה אין. בכולנו טמונה התכונה לתת עצות גם בגלל שאנחנו באמת רוצים לעזור וגם בגלל שאנחנו נורא חכמים, גם אני למדתי לסתום את הפה בשטחים שלא קשורים אלי ( וואלה למבורגיני? שמעתי שהגיר הזרקה החשמלאי שלהם מזעזע!!! אל תקנו)  

כל כך נכון -לקוח מפה 
5.עיצוב תוך 24 שעות או מכת מרתון העיצוב.

בסופו של דבר עיצוב בית הוא תהליך מתמשך כמו גידול ילד, עם כל הרצון שלנו שהוא כבר ילמד ללכת הוא צריך ללמוד לזחול בתחילה.(או במצב שלי שתוציא כבר רישון ולא אצטרך להסיע אותה לכל מקום) סיימנו את השיפוץ בשעה טובה, לא תמיד חייבים לתלות ישר את כל גופי התאורה, התמונות והוילונות, הספה לא חייבת להיות כבר מרופדת ולא כל הכריות צריכות כבר להיות מוטלות עליה.
************
הגזר? למדו להיות סבלנים, תנו לבית להבשיל, התרגלו אליו, הוא אליכם. למדו מה מתאים באמת ואיפה. למדו איפה בדיוק הפינה האהובה עליכם בבית ולשם רכשו את הכורסא או מנורת הקריאה. למדו בדיוק איפה הנקודה ממנה רואים את התמונה שאתם הכי אוהבים ושם תלו אותה. אבל....אם לא סיימתם הכל תוך שנתיים, תקראו לי ליעוץ...

בית הוא התמונות שאספתם במשך השנים 


בית הם הספרים שלכם והכורסא שהכי נעים לכם לקרוא בה בפינת החלון האהוב עליכם 


בקיצור: בית צריך להיות עם החותם האישי שלכם 


6.  חומרים שעשויים מחומרים אחרים אבל מתימרים להיות החומרים האמיתיים

אאיייי מכה רצינית ביותר, בואו לא נשתמש בחומר האמיתי אלא בחומר אחר שנראה  כמו החומר האמיתי אבל הוא לא החומר האמיתי. שלא תבינו אותי לא נכון. אין לי בעיה עם הומור בעיצוב, אני אפילו מחבבת את הפן הזה וחושבת שלעיתים אסור לקחת את העיצוב ברצינות מידי, אוהבת את החומרים ש "כאילו נראים כמו חומר אחר אבל לא מתיימרים להיות הדבר האמיתי." מבולבלים? דוגמא: פורצלן שנראה כמו פרקט אבל צבוע באדום זה אחלה -יש פה אמירה, בדיחה. יודעים מה? לוקחת גם גרניט שנראה כמו פרקט על מנת לרצף מרפסת, הבנתי, לא בא לכם להתעסק עם טיפול העץ כל חורף וקייץ. אבל לרצף בית שלם באריח שמנסה להראות כמו פרקט???  בואו נחליט, אנחנו רוצים פרקט? נלך על פרקט. רוצים פרקטי? נלך על פרקטי. לא, אי אפשר לשלב את שנהם יחד. הבנתם את העניין נכון? כנל לגבי אריחים שמנסים לדמות אריח עתיק כולל השברים ...משטח מטבח שמנסה להראות כמו בטון, ורהיט חדש שמנסה להראות כמו רהיט שעמד בגשם ב 50 שנה האחרונות. והנורא מכל ? פורמייקה שמנסה להראות כמו עץ  לא עובד. פורמייקה שנראת כמו פורמייקה -זה הדבר האמיתי.
**********

הגזר? פה אין הרבה אופציות לכו על החומר האמיתי או עזבו אותו במנוחה אבל בבקשה על תלכו על חיקוי.

תנו לחומר להיות חומר - בטון, ברזל, עץ. ותנו לו להגיב לסביבה בדיוק כמו שהוא אמור להגיב. 

7.תוכניות ראליטי על עיצוב
לא מכה רצינית מידי אולי בגלל שאני מעולם לא צופה בהן. אבל מכת תוכניות הראליטי, בואו כולם נתכנן,נעצב,נבנה,נרהט ונכין ארוחת ערב ב 24 שעות . הכל עם חיוך, איפור, ללא תקלות ( חוץ מהמבוימות) וכמובן עם עמידה בלוחות הזמנים ( 24 שעות כבר אמרתי?) למה מכה??? כי החיים הם לא תכנית ראליטי וכשאתם עומדים לפני שיפוץ או בנייה על תנסו אפילו לחשוב שהחיים הם תכנית ראליטי. תכנון לוקח זמן, שיפוץ לוקח זמן, למצוא ספה אחת לוקח זמן, להחליט על צבעים לוקח זמן. אני לא מגיעה לעבודה מאופרת ... ובטח לא מסיימת לעצב לכם בית תוך 24 שעות.
*************
הגזר? אני יכולה לספר לכם על הגזר שלי...התנתקתי מהכבלים לפני חצי שנה וזה מעולה ...







8. אנשי מקצוע שחולמים להיות מעצבים

אני מתה על המקצוע שלי ומכבדת את כל אנשי המקצוע איתם אני עובדת, לומדת מהם המון והם הפוסקים האחרונים מבחינתי בכל מה שקשור לפן הטכני, מקצועי .אבל ... ברגע שקבלן, חשמלאי, טייח או רצף מתערבים לי בעיצוב וואו, פה אני שמה גבולות חברה תרגעו. אני יודעת לזהות בתים ששופצו ללא מעצבת ויותר מכך כאלו ששופצו עם דמיונו של הקבלן. בדרך כלל? זאת תהייה דירה מתוכננת באופן נוראי, המון חללים ללא שימוש, המון נישות ומקדשי גבס, קרניזים ותאורה נסתרת, התאמת צבעים מזעזעת ובאופן כללי כאוס מוחלט. ואתם קוראים יקרים, אני לא אומרת לכם קחו מעצבת אבל בבקשה...אל תהפכו את הקבלן שלכם לכזה כי הוא פשוט לא.
*************
הגזר? הכי פשוט בעולם, קחו מעצבת אמיתית כזאת שלמדה וגם עסקה במקצוע כמה שנים.
ואת זה לא אני אמרתי..



9. מכת הסטים או מכת "אני רוצה בית כזה"

בקיצור מכת העיצוב חסר הדמיון והאישיות הפרטית שלנו.
סטים: ההורים שלנו קנו סט סלון דו תלת וחד, גופי התאורה היו זהים ובאותו גובה בדיוק. היום מותר לנו להשתולל, לא חייבים לרהט את הבית בסטים זהים, או ריפודים זהים או גופי תאורה זהים.
חוקים: יש חוקים בתכנון, אין חוקים בעיצוב. עיצוב זה כמו אומנות ובאומנות "אין דבר כזה שאין דבר כזה"  אצלי במטבח יש חיפוי פרחוני בכחול לבן ליד טפט צהוב עם ציפורים והרצפה שלי עם הדפס גאומטרי בןרוד ואפור.

פתחתי גוגל, כתבתי בעברית "עיצוב פנים -סלון" ובחרתי את ששת הצילומים הראשונים, לי עצמי לקח זמן להיות בטוחה שלא בחרתי את אותו החלל פעמיים. אני מבקשת סליחה מראש אם השתמשתי באימג' ללא זכויות יוצרים ( אדאג להסיר כל אימג' שהצלמת\מעצבת יפנו אלי)
תאורת UP בסלון, תאורת DOWN על הקירות, תאורה נסתרת מסביב למסך הטלויזיה שזוכה למקדש גבס. קירות לבנים, רצפת גרניט, פרופיל קליל, מטבחים זהים, בריקים לעיתים ומזנון תלוי וארוך בסלון.


***************

הגזר? לא כל מה שנראה נפלא בעיתון או אצל השכנה יראה טוב אצלנו. הכל תלוי איפה אנחנו גרים ויותר מזה עם מי אנחנו גרים (וכמה רגליים יש להם) קחו רעיונות קבלו השראות אבל אל תעתיקו וזכרו בעיצוב אין חוקים ITS ALL ABOUT LOVE

ככה נראים הבתים שלנו בישראל של שנות ה -2000.





10."בואו תהיו המעצבים של ביתכם" או איך להסתדר בלי מעצבת פנים.
 
מכה אחרונה, אבל אתם יודעים מה? מורידה את הכפפות, הבעיה היא לא רק בכתבות של "איך לעצב בלי מעצבת", או "בואו למדו להיות מעצבים תוך 10 שעות" המכה האמיתית ? שאנשים לא באמת מבינים מהו תפקידה האמיתי של המעצבת. המעצבת לא רק מתכננת לכם בית ועוזרת לכם לעצב אותו היא גם מנהלת עבורכם את כל פרוייקט השיפוץ. היא זאת שרודה באנשי המקצוע, מתזמנת הספקות, בודקת שאף אחד לא יעבוד עליכם, מסדרת לכם מחירים נוחים, בונה את לוחות הזמנים, מפקחת בשטח, בקיצור המעצבת היא זאת שבזכותה הבית שלכם יהיה מתוכנן, מבוצע, ומעוצב על הצד הנכון, הטוב האכותי והחסכוני ביותר.
**********
אז הגזר האמיתי? קחו מעצבת העזרו בה, תנו לה לנהל ושיהיה חג שמח.





הכותבת ( שזאת אני)כותבת בלשון נקבה, אך מתייחסת אל כל המגדרים בשוויון.










2 תגובות:

  1. כסטייליסטית, נהנתי לקרוא את הפוסט, הרבה הומור, אבל כל כך נכון, ממש עשית לי חשק לשלוח אותו לכל לקוח לפני שאתחיל לעבוד איתו:) חג חירות שמח

    השבמחק
  2. תודה איריס -את מוזמנת להשתמש בפוסט באופן חופשי... חג שמח

    השבמחק

Blogger Wordpress Gadgets