יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

מקסיקני, צבעוני ומינמליסטי


לואיס באראג'ן ( ספרדית : Luis Barragán) נחשב לאדריכל המקסיקני המשפיע ביותר של המאה ה -20, זוכה פרס הפריצקר על עבודותיו(הפרס הנחשב ביותר באדריכלות = לאוסקר).
באראג'אן נולד ב-9 למרץ 1902 בגוודלחרה ונפטר ב 22 לנובמבר 1988. סיים לימודי הנדסה אזרחית ולמד אדריכלות בעצמו ומניסיונו ומעולם לא היה בעל תואר באדריכלות. 

באראג'ן היה ידוע כמנימליסט ששילב בין אדריכלות מודרנית לסגנון מקסיקני מסורתי, האדריכלות שלו בולטת בצבעוניות ובחומריות שלה. 



לאחר מותו ב 1988 נחשף ביתו הפרטי והוכיח כי ללא ספק הוא אחד ממטביעי הדרך באדריכלות המודרנית-לטינית. 
ביתו והסטודיו שלו הוכרזו על ידי אנסק"ו כמורשת עולמת ב 2006. 





מבחוץ אין הבית מושך תשומת לב מאחר והוא נבנה ותוכנן על מנת להטמע בנוף האורבני של העיר.אבל מספיק אם נעמוד על קצוות האצבעות ונציץ על מנת להתחיל לראות את הצבעוניות הפורצת מבפנים. 





כאשר נכנסים בדלת הראשית מתגלות הנפלאות: כל מסדרון וחדר עוצבו באופן נפרד, בצבעים חיים ובשימוש במקורות אור רבים, הבית כולו הוא בד קנוס אחד גדול, האדריכל שיחק בפרספקטיבות בצורה מתוחכמת עד כי לעיתים לא ניתן להבין באם החלל הוא גדול הוא קטן. 






הבית עמוס בפינות סודיות, חדרים בתוך חדרים וגרמי מדרגות המזמנים לנו הצצה לפינות חמד,גן או יצירת אומנות זאת או אחרת. הבית תוכנן על מנת להיות חוויה רגשית שאפשר להבין רק כשבאמת נמצאים שם. עד לפני כמה שנים הצילום היה אסור מהסיבה כי שום צילום לא יוכל באמת להעביר את חווית השוהה בבית: הבית תוכנן להיות מורגש ולא נראה. 






השימושים של האדריכל באור וצל הם כל כך מיוחדים עד כי סגירת חלון, הסטת וילון, שינוי בשעות היום הופכים את החדרים לאחרים לגמרי. המבקר בבית יותר מפעם אחת יחווה אותו בצורה שונה כל פעם.




ממליצה להכנס לקישור המצורף שקצת נותן לכם חלק מהחוויה של הביקור בבית המרשים הזה ) 




"In alarming proportions the following words have disappeared from architectural publications: beauty, inspiration, magic, sorcery, enchantment, and also serenity, mystery, silence, privacy, astonishment. All of these have found a loving home in my soul."

Luis Barragán, accepting the Pritzker Prize for Architecture



אשמח לתגובות, שאלות, פרגונים ומילה טובה - מרב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets