יום רביעי, 14 באוגוסט 2013

בלוג השיפוץ הגדול 3# : מתחילים

שבוע ראשון לשיפוץ: מיומנה של מעצבת פנים

איך בוחרים קבלן? מה זה כתב כמויות? וכמה כל הסיפור אמור לעלות לכם? מתחילים לשבור קירות ולהתקדם עם השיפוץ.

היה מטבח ונעלם 


זהו. הגיע התאריך. יום מסירת המפתח הגיע. השעה 11 בבוקר ואני מקבלת טלפון מגילי הקבלן הנבחר:"בדרך לשים כמה כלים בדירה." גילי מגיע ומתחיל לעלות מכשירים לדירה כשאני עדיין עסוקה עם המוכרת. כשאני מסיימת אני עולה לדירה, פותחת את הדלת ומגלה שהיה לי מטבח.היו לי אריחים כחולים בחדר רחצה והיה לי חלון בסלון. הכול נעלם. 




היה חלון בסלון? היה 




קבלנים זה עם. בניגוד למה שכתבתי בפוסט הקודם, על כך שפחות חשוב לראות פרויקטים של מעצבות לפני העבודה, פה הכלל הראשון הוא דווקא לצאת לראות, לגעת ולמשש.לא צריכים להיסחף, אל תתחילו לאסוף רשימות של עשרות קבלנים, אבל צאו לבדוק את השטח. 

מה זה בכלל קבלן? זה השיפוצניק שלכם: האיש שאחראי על פרויקט השיפוצים והבנייה, זה שיביא גם את הרצף, החשמלאי, האינסטלטור, הטייח והצבעי.   אל תתפתו לחסוך ולהביא אנשי מקצוע נפרדים. שמעתם על מגדל בבל? זה מה שיהיה לכם בבית. במלוא מובן המילה. עברית, ערבית, סינית וסודנית אצלכם בסלון. קחו קבלן אחד שעובד עם אנשי מקצוע טובים. זהו.



היה חלון במטבח? היה 


מה אני עשיתי? אספתי מספרי טלפונים של ארבעה קבלנים שהומלצו לי על ידי אנשים שעבדו איתם. לא לאסוף מספרים מדפי זהב, אלא רק עם המלצות. לא התעצלתי ונסעתי לפגוש אותם באתרי העבודה הנוכחים שלהם. 


היתה למינציה ( מכוערת) ? היתה 



מה בודקים אצל הקבלן?: גימורים, ריצוף, התקנות של כלים סניטריים, התקנות של ברזים, רובה בין המרצפות והאריחים, החלקות של הקירות, חיתוכים של אריחים, גימורים של קירות גבס, חיתוכי פנלים, מפגשים בין קיר מחופה לקיר מחופה אחר. הכל צריך להראות מושלם ונקי.לברר איתו לוחות זמנים, נוכחות שלו בשטח אבל בעיקר? אינטואציה. 
כמובן הצעות מחיר,שוב- בבקשה אל תתפתולקחת את הקבלן הזול ביותר, בעיקר אם מדובר על הפרשים של עשרות אחוזים.


היה מעקה ( מכוער ) היה 
היה ומצאתם שני קבלנים, ושניהם סבבה לכם, שניהם פנויים לסיים את העבודה בזמן, שניהם מבטיחים לכם שהם לא עובדים על עשרה פרויקטים במקביל ומשאירים את הפועל הסיני לעבוד לבד ושניהם לא אומרים לכם: "עזוב כתב כמויות, אני נותן לך מחיר גלובלי" – זה הזמן להגיש להם את כתב הכמויות שהמעצבת בנתה לכם אחרי שהיא סיימה את כל התכניות.


קירות מגולחים


כתב כמויות
אני בונה כתבי כמויות במסמך שמותאם כל פעם לפרויקט מסויים, כתב הכמויות מחולק לסעיפים כדוגמא: 

בנייה (גבס או בלוקים)
הריסה ופינוי
צבע, שפכטל ותיקונים 
אינסטלציה
חשמל
ריצוף
חיפוי
שונות
הערות 
בכל סעיף אני מציינת כמויות או יחידות (במ"ר, מטר רץ או יחידות), כמו למשל:

  • הריסת 20 מ"ר של קיר בטון. 
  • בנייה של 25 מ"ר של קיר גבס.
  • חיפוי: 20 מ"ר אריחים 20X20.
  • ריצוף: 120 מ"ר פורצלן 80X80.
  • חשמל: 20 יחידות מאור, 18 מפסקים, 8 מפסקים כפולים, 4 נקודות כבלים.
  • אינסטלציה: התקנת 3 אסלות וניאגרות נסתרות, הזזת צינור ביוב, 4 אינטרפוצים 4 דרך, 3 ברזי קיר.
בשונות והערות אני כותבת כל דבר שיכול לעורר מחלוקת, החל מאחריות הקבלן לפנות את הפסולת ועד אחריותו לחכות להובלת הריצוף ובדיקת תקינות האסלות שמגיעות. לא אמור להישאר כאן שום נושא פתוח לפרשנות. 

מראות קשים 


אחרי שהגשתם את כתבי הכמויות אמור הקבלן לתמחר כל סעיף לפי הכמויות שכתבתם לו. אם המעצבת לא פספסה דבר, אתם מקבלים הצעת מחיר מהקבלן שמבוססת לפי העבודה שאמורה להתבצע אצלכם





AND NOW IT'S SHOW TIME – המשא ומתן

את שלב המשא והמתן אני משאירה לכישרונכם וקסמכם האישי אבל אני חייבת להוסיף את המשפט הפולני לסיום: "לפעמים הזול הוא היקר". אני בחרתי את גילי וחבורתו, שאכן לא היה הזול ביותר אבל יש לו קעקועים מגניבים, ויצאנו לדרך.
 שלב ההריסות הוא מהיר ולרגע אפשר להיות בטוחים שהעבודה תסתיים כבר בתוך שבועיים. מכולת האשפה שגילי הזמין (אגב, תדאגו שיהיה לכם מקום להניח אותה בלי שהשכנים ישנאו אתכם עוד לפני שנכנסתם לדירה) התמלאה מהר מאוד בארונות מטבח, אמבטיות, אסלות, למינציה, פרופילים של חלונות, דלתות והמון המון קרמיקה. 


אז ממשיך המסלול המהיר והרועש כשמגיע שלב ההריסות. וגם ההתקלות מגיעות. הדירה שלי היא דירה טרומית, זשזה אומר? לא בלוקים אלא בטון! מה שמקפיץ את הצעת המחיר של הקבלן מראש ומה שגורם לזה שכל קיר שיורד מלווה במאמץ גדול והתבכיינות של גילי. מה יהיה כשנגיע לשלב החציבות. אני לא רוצה לחשוב על זה אפילו. 
אז נגמר שבוע העבודה הראשון. הדירה מגולחת, נשארו רק הקירות שלא יהרסו וגרם המדרגות שמוביל לגג. בשבוע הבא אנחנו מתחילים לפתוח פתחים לדלתות חדשות, טיוחים וגם אינסטלציה, בתקווה שלא יהיו התקלות נוספות. מתחיל השיפוץ. זהו, רגע האמת מגיע. החל משבוע הבא תיעוד מהשטח בזמן אמת ואתם מוזמנים להצטרף אליי באותו יום ובאותה השעה.


טיפ לפני סיום: כדאי כבר עכשיו לדאוג שכל הניאגרות הנסתרות וכל החלקים הפנימיים של האינטרפוצים, כבר יחכו לאינסטלאטור בדירה. ומי שלא יודע מה זה אינטרפוץ, יכול להכנס לקישור הזה : מושגים מעולם הבנייה והשיפוץ.  

בפוסט הבא : שאר בעלי המקצוע מגיעים לדירה. 

אשמח לתגובות, שאלות, פרגונים ומילה טובה - מרב

2 תגובות:

Blogger Wordpress Gadgets