יום שישי, 13 במאי 2011

more is less for mother earth עיצוב למען הכדור 3#

הפוסט השלישי בסדרת : עיצוב למען הטבע, יעסוק ב R השלישי:

צמצום (באנגליתReduce)
משמעו: להשתדל, ככל האפשר, שהפסולת לא תיווצר כלל. זאת אומרת,כן,חברה, לקנות פחות, לצרוך פחות. לחשוב פעמיים אם אנחנו באמת צריכים עוד סט סכו"ם, סט מצעים, קערה, כרית. בעידן המינימליסטי כיום  מגמה זאת יכולה להצליח טוב יותר מאשר בעבר.
יותר ויותר אנחנו רואים חללים מינימליסטים, בואו נשווה לרגע את העיצוב במאות הקודמות, כשבמקרה הטוב האמינו כבר שהכדור הוא עגול, אבל לרגע לא חשבו שצריך לשמור עליו על מנת שלא יהפך לעוד חור שחור ביקום האין סופי. ( מצטערת, לא מתכוונת להשמע אפוקליפסית )

שימו לב לעומס הפריטים, לכמות הגדולה של עץ, טפטים, אריגים, בדים, חשבו על מקורות הטבע הרבים שנוצלו על מנת ליצור את כל הפריטים האלו, שלא לדבר על התהליכים שבהם יוצרו כל החומרים האלו. המודעות והידע לחומרים כימיים מרעילים או מזהמים לא היתה קיימת במאות האלו.



עיצוב בסגנון ויקטוריני המאה ה -19

עיצוב ויקטוריני המאה ה-19

עיצוב ויקטוריני המאה ה-19

נעבור למאה הנוכחית : פירוש המינימליזים הוא הסתפקות במעט, בשיעור הקטן ביותר.
באמנות המשמעות היא :  השמטת פרטים שאינם הכרחיים להעברת המסר.
האומנות המינמליסטית היא זרם שהתפתח כבר בשנות ה -60,
היוצרים המינימליסטים שמו דגש על צמצום היצירה למינימום של אמצעים במרקם, קו, צורה וצבע. יצירותיהם מצטמצמות לצורות גאומטריות פשוטות. אך ישנם כאלו 
הרואים כבר באמנות המצרית את יסודות המינימיליזם הראשונים ואת הפירמידות כפיסגת האדריכלות המינימליסטית. יסודות מינימליסטיים קיימים בתרבות העיצוב היפנית אשר מרבה להשתמש בחפצים ובעיצוב חללים בצורות הגאומטריות רבוע ומלבן ביחס של 1:2.





חלל של האדריכל המרשים היפני טדאו אנדו
  האדריכלות המינימליסטית שואפת לבטל את הקישוטיות ולהגיע לעיצוב אסתטי באמצעים מינימאליסטים. בדומה לאמנות, האדריכלות מתאפיינת בצורות בסיסיות וגאומטריות ומיעוט של קווים ופרטים. המבנים שואפים להיראות כצורות התלת ממדיות הפשוטות והטהורות ביותר. בדרך כלל, מרכיב האור הינו אחד החשובים ביותר בתכנון המינימליסטי. להבדיל מבאמנות, האדריכלות עובדת בארבעה ממדים ולכן האור מעשיר את החלל ומקנה לו איכויות אסתטיות גם אם הוא ריק מפרטים.


 לודוויג מיס ואן דר רוהה ממייסדי הסגנון הבינלאומי ומנהל בית ספר הבאוהאוס טען את המשפט המפורסם "Less is more" (פחות זה יותר) שהוא אחד ממושגי המפתח באדריכלות המינימאליסטית. מקורה של האדריכלות המינימליסטית בתרבות היפנית. האדריכל היפני, טדאו אנדו, הוא אחד האדריכלים המינימליסטיים הידועים ביותר שפועל גם בימינו, בעיקר ביפן. בשנות ה-40 וה-50 פעל במקסיקו האדריכל לואיס ברגאן אשר שילב את הגישה המינימליסטית עם הסגנון הלטינו-אמריקאי והשפיע על דור שלם של אדריכלים במיוחד באמריקה הלטינית. אדריכלים מינימליסטיים בולטים נוספים הם אוסקר נימאייר הברזילאי ולואיס קאן האמריקאי שפעלו גם כן בעיקר באמצע המאה ה-20.

בית פארנסוורת' של לודוויג מיס ואן דר רוהה

חלל בעיצוב מנימליסטי

אחד החללים הפנימיים בבית הזכוכית של מס ואן דר רווה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets