יום שישי, 9 באוגוסט 2013

בלוג השיפוץ הגדול 2#


בוחרים מעצבת ומתחילים: מיומנה של מעצבת פנים

איך בוחרים מעצבת פנים? למה בכלל צריך את ההוצאה הזו? וכמה כל התענוג עולה?


ככה זה נראה בשלב התוכניות הרעיוניות 


כבר ממבט ראשון היה ברור לי שהדירה תצטרך לעבור שיפוץ מקיף מהמסד לטפחות ושזה אומר הכל כולל הכל. אבל אני יודעת גם את מגבלותיי הכלכליות ואת העובדה שכשאת הלקוחה וגם המעצבת, הכל יכול להיות הרבה יותר פשוט אבל גם הרבה יותר מסובך. 
 

אם ממש קשה לכם לדמיין תמיד אפשר להזמין קצת הדמיות -אפילו בסיסיות 


כן, אני זאת שצריכה להגיד לעצמי: "יקירתי, לא יהיה פה ראש טוש בקוטר של 60 ס"מ עם תאורת לד צבעונית מתחלפת. במקום זה תצטרכי להחליף את הצנרת הנרקבת לה במעמקי הקירות". מצד שני, אני גם לא צריכה לעמול שעות על לשכנע את עצמי שהחיפוי בחדרי הרחצה יכול היות הכי פשוט וזול בעולם אם בתמורה לכך הצבע המשלים בו יהיה ירוק זוהר. 
 

התחלה של המטבח בהדמייה בסיסית 

 
אז איך הכל מתחיל?

החלטתי להתפנק וקבעתי עם מודד שיגיע לדירה כדי לקחת מידות מדויקות ולהעלות לי אותן על קובץ של תוכנת "אוטוקאד". כמעט שלושה שבועות חיכיתי לפגישה עם המודד, שהיה מאוד עסוק, עד שחצי שעה לפני הפגישה הוא גם ביטל אותה. לקחתי מטר, שינסתי מותניים, לקחתי איתי את הקובץ שכבר הכנתי מתכניות העירייה והתחלתי לטפס על הקירות ולקחת מידות מדויקות ולהשוות. האמת? יאמר לשבחן של התוכניות בנות ה- 20 שנה שההבדלים העיקריים היו בשינויים שחלו בדירה בשנות חייה. ככה חסכתי 1600 שקלים על המודד. אם מעצבת הפנים שלכם גם לוקחת מידות בעצמה, אז אלו העלויות של תכנית מדודה בשטח. בכל מקרה אל תותרו על מדידה. אצלי בהסכמי העבודה עם לקוחות זה סעיף חובה שאני לא מתפשרת עליו.  


פה המטבח כבר מקבל מעט יותר חיות 


עכשיו, אחרי שהיו לי מידות מדויקות יכולתי להתחיל לשבת על התכנון. למרות שאני גם הלקוחה וגם המעצבת לא דילגתי על שלב הפרוגראמה (שימו לב עדיין שום מילה על כסף), מה שבעצם אומר שזו הרשימה שאנו עושים כדי שבסופו של דבר הבית ישרת אותנו ולא אנחנו אותו. במקרה שלי מדובר על משפחה בת שלוש נפשות וחתול (תצחקו, אבל לכו שברו את הראש איפה לשים את ארגז החול שלו). כל אחד מאיתנו צריך את הפינה הפרטית שלו, אנחנו לא בית של ארוחות מסודרות, אני צריכה סטודיו שאוכל לקבל בו לקוחות. ככה בונים פרוגראמה. עושים רשימה של כל הצרכים, אפילו הדברים הכי הזויים כמו האם אתם תולים כביסה או משתמשים במייבש גם בקיץ. המעצבת לא מכירה אתכם והמידע הזה חשוב לה על מנת להוציא את התכנון האידיאלי עבורכם בלבד. אני כמעצבת שולחת שאלון פרוגרמה ללקוחות שלי לאחר החתימה על הסכם העבודה. 

 
חדרי הילדים בהדמיה בסיסית 


ואז ישבתי להכין את תוכנית השיפוצים.
 הכנתי כמה גרסאות שנקראות "תוכניות רעיוניות" , ובסוף בחרתי בזאת שהייתה שילוב של כל הפונקציות הנחוצות בבית במינימום ההוצאות הכספיות (לדוגמא: ויתרתי על שבירת הקירות בין חדרי הילדים ליצירת נישות לארונות מאחר והדבר היה מחייב בניית קירות חדשים והחלפת שלוש דלתות). כמעצבת לעיתים אני מתפשרת על תוכנית מועדפת על מנת להתחשב בתקציבם של הלקוחות שלי. 



תוכנית סופית ובסיסית לשימוש המעצבת בלבד 

 
ולמה כל כך חשוב לעבוד עם מעצבת?
מעצבת היא לא רק זאת שמייעצת לכם בצבעים או בבחירת וילונות לבית או האם כדי לשים את הספה מול החלון או מול המטבח. מעצבת טובה תתכנן לכם את הבית בצורה היעילה והחסכונית ביותר. יש לה את היכולת לראות את מה שאתם לא יכולים לראות, היא צופה את הבעיות העתידיות (לתכנן חדר שירות במקום שרותי אורחים זה מעולה, אבל לא כשהשטח הוא 50 ס"מ ומכונת הכביסה לא תעבור דרכו), היא רואה את הנולד, היא יודעת לפתור בעיות טכניות והיא תדע לקחת אתכם לספקים הטובים היותר עם המחירים הטובים ביותר.
 כשרק התחלתי לעבוד כעצמאית הייתי דוחפת לכל חור את העובדה שלמדתי ושבמשך 4 שנים חתכתי מודלים מקרטוני ביצוע עד 3 לפנות בוקר. זה לא מעניין. כשאתם יוצאים למצוא מעצבת לא צריך לעניין אתכם אם הבתים שעיצבה היו לבנים או אקלקטים או פרובנסים או מודרניים. מה שצריך לעניין אתכם זה מה היה לפני ומה יש היום וכיצד היא הגיעה לכך.


 
תכנת הסקאצ'אפ מאפשרת התבוננות מכל נקודת מבט רצויה 


שווה גם להחליף מילה או שתיים עם לקוחות עבר ולברר דברים כמו:
האם היא זורמת עם הלקוחות שלה או נותנת לאגו שלה לשלוט בפרויקט?
האם היא מהימנה?
האם היא עומדת בלוחות זמנים?
האם היא גמישה?
האם היא שולפת פתרונות יעילים שאתם לא חשבתם עליהם?
האם היא שולטת בעולם המושגים המקצועי והטכני?
האם היא גם משמשת, במידת הצורך, גם כמפקחת?
האם יש לה ידע, בסיסי לפחות, בחומרים "שחורים" כמו צנרת, צבעים, דבקים, אינטר פוצים, ביוב, שופכין, קולחין?
האם היא עובדת עם אנשי מקצוע קבועים ואמינים?




איך מתקדמים מכאן?

עבודת הקבלן לא תוכל להתחיל עד שהמעצבת לא תחתים אתכם על תכניות מאושרת ותבנה כתב כמויות על מנת שהקבלן יוכל לחשב את הצעת המחיר שלו. 
 
תמחור עבודת מעצבת:
מעצבות שונות בונות הצעות מחיר באופן שונה והכל, כמובן, תלוי גם בפרויקט עצמו. 
 
איך אני עובדת?
אני מחלקת את הצעת המחיר לכמה חלקים: 
 
  • שלב התוכניות הרעיונות  עד לתכנון סופי באישור הלקוח.
  • שלב בניית התוכניות הכוללות: תכנית הריסה, תכנית בנייה, תכנית חשמל, תכנית אינסטלציה, תכנית תאורה.
  • שלב תכנון תוכניות אומן: הכוונה פה לתכנון פרטי נגרות, הנמכות גבס, בניות מיוחדות, מפתחים וכו. 
  • שלב בניית כתב הכמויות המסתמך על השלב הקודם (על כתב הכמויות נפרט בטור הבא).
  • שלב הליווי  הכולל את שעות הליווי שלי את הלקוחות לכל אולם תצוגה וחנות שהם רוצים בה את הליווי שלי. 
  • אני מקציבה גם פגישות ליווי ופיקוח הגיוניות לכל שלב הכלולות בהצעת המחיר עצמה.

כל שלב מתומחר בנפרד על מנת שהלקוח יבין על מה הוא משלם וכמה. 
 
הצלחתי לשכנע אתכם לקחת מעצבת ולא לסמוך על הכישרון שלכם בהתאמת צבעים? יופי! בשבוע הבא נדבר על הנושא החם של קבלנים.




אשמח לתגובות, שאלות, פרגונים ומילה טובה - מרב

2 תגובות:

Blogger Wordpress Gadgets