יום שישי, 8 באפריל 2011

2 וינטאג' בבקשה ולארוז לי לקחת


מה זה וינטאג' ?
רבים מתבלבלים בפרוש המושג . עתיק? ישן? שנות ה 20? 30? כל מה שיש לסבתא שלי בסלון? כל מה שאמא שלי זרקה לפני 20 שנה וכעת כולנו נאנחים כשאנחנו רואים את זה נמכר בגלריות הוינטאג' שצצות כמו פיטריות אחרי הגשם?


הסלון שלי
אז לשם הבהרה ראשונית: וינטאג' מתייחס לשנות ה 40 ו ה50 של המאה הקודמת .
חלקנו מכירים את השנים האלו מסיפורים מבית אבא. אני לא ההפוך את הפוסט הזה לשיעור היסטוריה. אבל בקצרה:
שנות ה 40 מלחמת העולם השנייה, עולים רבים מגרמניה ומזרח אירופה מגיעים לארץ ישראל, סוף שנות ה 40 מוכרזת מדינת ישראל. שנות ה 50 מתאפינות בעליה גדולה ממדינות צפון אפריקה, בארץ שוררות שנות הצנע, אוכלוסית המדינה מוכפלת תוך שנה וחצי. אנשים נאבקים לפת לחם.

אחת הדירות ששיפצתי
שנות ה 40 והחמישים בארצות הברית ואירופה  היו גם הן שנים בין מלחמות : מלחמת העולם השנייה, מלחמת קוריאה בארצות הברית, אירופה מתאוששת באיטיות מפצעי המלחמה. העיצוב היה מנימליסטי וגם שם פרטי הריהוט היו קלילים ובעלי קווים ישרים, בסוף שנות ה 50 החל לחדור עיצוב הפופ הפלסטי והשפיע גם הוא על תעשיית הריהוט.


מכונת תפירה\שולחן


כולנו ( טוב, רובנו) מכירים את הרהיטים שבתחתיתם מודבקים בולי מכס, אלו רהיטים משנות ה 40 וה 50 בישראל, הרהיטים בשנים אלו היו פשוטים, בסיסיים, חזקים, שימושיים והתאימו למצב הכלכלי וחברתי בישראל.
כשהייתי ממש צעירה ( היום אני צעירה ,לפני 20 שנה הייתי ממש צעירה) התגוררתי בדרום תל-אביב, קנינו אז דירה בשכונת קריית-שלום, פרוייקט השיפוץ הראשון שלי, שכני היו הסוחרים של שוק הפשפשים, עסקתי אז בשיפוץ רהיטים ישנים ( פעם לא קראו להם וינטאג' אלה סתם ישנים) והשכנים שלי ידעו להתדפק על דלתי ולהציע לי את מרכולתם לפני שלקחו אותה לבסטה שלהם בשוק. הם לא הבינו מה יש לי עם הרהיטים המוזנחים האלו שאספו מבתי זקנים שנפטרו ,במחיר גלובלי של כמה מאות שקלים, אני הייתי משייפת אותם מסירה את הצבע הישן בחומצות שעיכלו כם את הידים שלי והופכת אותם ליצירות יפיפיות.

כיסא אוכל משופץ ושידה
מאז עברו השנים ואת הפריטים  שיכלתי למצוא מתגלגלים בכל קרן רחוב, אני מוצאת כעת בגלריות וינטאג' בדרום ומרכז תל-אביב, הם נמכרים באלפי שקלים וגם בעשרות אלפי שקלים. בארץ ישראל הצעירה הוינטאג' הוא העתיק שלנו.
וינטאג' אמריקאי


אך גם בשאר העולם  התעוררה אופנת הוינטאג' לפני כמה שנים, אולי עייפו הארופאים והאמריקאים מהעתיקות הכבדות של המאות הקודמות, והוינטאג' הקליל כבש גם אותם. באירופה וארצות הברית הוא קצת שונה בעיקר בגלל ריבוי הסגנונות צורות החיים והתרבותיות, שם יש ריהוט דרומי,צפוני,איימיש,מקסיקני,צרפתי,גרמני,אנגלי לנו יש ...ישראלי...
כניסה לדירה


כמה טיפים לאוהבי הנינטאג' : אם אתם רואים רהיט ישן, מוזנח , מקולף ברחוב, קחו אותו הוא יהיה וינטאג' לאחר שתסירו ממנו את שכבות הלכלוך, שייפו אותו מעט, צבעו, החליפו ידיות ויש לכם וינטאג' מקורי בעלות של פחית צבע בהום סנטר.
שידת מיטה עם מפת וינטאג'


מה שבעצם אני רוצה להגיד זה שאל תמהרו ותרכשו פרטי וינטאג' באלפי שקלים. נצלו את העובדה שאנו עדיין חיים בתקופה שאפשר למצוא פריטים שכאלו גם במרפסת הסגורה של סבתא, או בדירה השכורה שאתם גרים בה, כי בעל הבית מתקמצן לפנות את הזבלה שלו מהמרפסת.
מחצר הוינטאג'מניה בכפר סבא


לארופאים יש פרקטים מעץ שפורק מטירות עתיקות ברומניה ולנו יש וינטא'ג שפורק מהמטבח הישן בדירה שקנינו בתל-אביב .
וינטאג' מניה כפר סבא


לסיום :
כמה קישורים מענינים, שהראשון והמעניין ביותר בהם, לטעמי, הוא


אתר יד2\עתיקות


וינטאג' מניה -כפר סבא

האוסף

אבי כהן גלריית וינטאג'









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets