יום שלישי, 19 באפריל 2011

מעצבי הפנים הגדולים 1# צ'ארלס רנה מקינטוש

אני פותחת בסדרת פוסטים חדשים : מעצבי הפנים שהשפיעו על עולם העיצוב במאה הקודמת והנוכחית.
בעולם המודרני רובנו חווים את חיינו בחללים פנימיים. כן,אנחנו אוהבים את החוץ, את האויר הצח, השמיים, הטבע. אך בדרך כלל ההנאה שבחווית החוץ משקפת את העובדה שרוב חיינו אנו מעבירים בתוך חלל סגור.
בתים והפנים שלהם, מתוכננים על מנת לשרת את המטרות והסטייל של זמנם, אך הם משנים את צורתם ומטרתם כל עוד הם משמשים את האדם לאורך תקופות קיומם.
בלימודי עיצוב הפנים ההתפתחות והשינויים לאורך ההיסטוריה עוזרים לנו גם על מנת לחקור את העבר וגם על מנת להבין את השינויים בחללים לאורך העידן המודרני.
 מעצב פנים מקצועי מצופה ללמוד את "ההיסטוריה של העיצוב " על מנת להכיר את ההיסטוריה במושגי "סטייל", להכיר את  המעצבים שהיו חלוצי זמנם, המשפיעים ביותר, המעניינים ביותר ומשאירי החותם הגדולים ביותר.
לימודי שלי כללו 4 שנים של לימודי תולדות האומנות ולימודי היסטוריה כללית. את השנתיים הראשונות של לימודי העברתי ב"סדנא לעיצוב ואדריכלות "של אליעזר פרנקל שכשכל פעם שאני נזכרת בו אני נזכרת בשיר "יש לנו רבי.." ( ולו 4 תלמידים והוא מכה אותם במקל בסרגל מה שבא ליד} אליעזר היכה בנו את תורתו והיה מאמין גדול בהשפעת העבר על העתיד וההוה ועל כך אני מודה לו.
המעצבים, שאציג בסדרת הפוסטים החדשה, השפיעו, כולם ,על הסגנון,המגמות,החידושים ועולם העיצוב העכשוי, כל אחד בדרכו שלו גרם לכך שהעיצוב בימינו יראה כמו שהוא נראה.

עיצוב פנים של מקינטוש


צ'רלס רנה מקינטוש
בגלזגו, סקוטלנד, עבודות רבות המשויכות לארט נובו נוצרו על ידי קבוצת מעצבים שבראשם עמד מקינטוש ( 1868-1928 )
יצירותיו של מקינטוש שאבו בתחילה את השראתן  מהזרם  Arts&Crafts ,אך מהר מאוד התקדמו לחופשיות הצורה של הארט נובו והפכו להיות מקור השראה למעצבים רבים בכל העולם.

עיצוב פנים של מקינטוש
עבור לקוחותיו הפרטיים ולדירתו בגלזגו תכנן מקינטוש רהיטים ,שלרוב אופינו בצורות גאומטריות פשוטות אך "הופרעו" על ידי פרופורציות לא צפויות : משענות גב ארוכות בצורה מוגזמת, עיצובים בשחור ולבן ששולב בהם גוון ורוד עז או זהב וכסף.
כסאות בעיצוב מקינטוש

עיטורי מתכת הוספו לעיצוביו על ידי אשתו מרגרט מקדונלד אשר יחד עם אחותה פרנסס היו מעורבות רבות בArts&Crafts.ב- 1897 זכה מקינטוש בפרס ראשון על תכנון בית הספר לאומנות בגלזגו. הספרייה, שהוסיף בהמשך, התבססה על קווים ועל זוויות ישרות (הבניין הראשי הושלם ב-1889, והספרייה נבנתה בשנים 1909-1907). פילוסופיית העיצוב שלו נבעה ממסורת סקוטית. מקינטוש זלזל באמנות רומית ויוונית מכיוון שהיא לא התאימה לתנאי האקלים ולתרבות של סקוטלנד. הוא סבר שסגנון ה- Baronial Scottish, מותאם לקהילה המודרנית ועונה על הצרכים שלה. הבניינים שלו הציגו בבהירות את אמונתו.
הכסאות המזוהים ביותר עם מקינטוש

בין השנים 1897-1912 עיצב את החלל הפנימי של רשת בתי התה Cranston בגלזגו לרבות עיצוב הרהיטים.
ב- 1913 עזב את המשרד שבו היה שותף וניסה להקים משרד משלו. החל מאותה שנה לא קיבל מקינטוש עבודות תכנון נוספות בגלל שפל כלכלי שפקד את אזור גלזגו.
עיצוב פנים בהשראת מקינטוש
ב- 1914 הוא עבר ללונדון אבל גם שם לא הצליח לקבל עבודות למרות מאמציו. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה פרש אל מחוץ ללונדון (דרום צרפת) והקדיש את זמנו לציור נוף בצבעי מים. בשנת 1927 חזר לאנגליה כדי לטפל במחלת הסרטן שבה לקה. כעבור שנה נפטר מן המחלה, והוא בן 60.

קאפקייקס מעוצבות בסגנון מקינטוש

הצלחתו והשפעתו של מקינטוש התרכזה בעיקר מחוץ לבריטניה. זיקה מסוימת בין סגנונו הלינארי לבין סגנונם של פרנק לויד רייט, חריט ריטוולד והאנגלים וויזי (Woisey) ושואו.

עיצוב עכשוי בהשראת מקינטוש

מקינטוש היה אדריכל דגול, מעצב רהיטים וצייר, בין חלוצי התנועה המודרנית בסקוטלנד. לעבודותיו הייתה השפעה חשובה מאוד על המגמה לפשטות ולפונקציונליזם. מקינטוש בנה בניינים שהציגו עיצוב אלגנטי ובהיר, והפגינו ניצול מקצועי של תאורה טבעית ומלאכותית ועבודה על פרטים. אירועי המלחמה (1918-1914) ושינוי הכיוון שלאחריה השכיחו אותו מלב כולם עד לסוף שנות החמישים, כאשר חזרה התעניינות בתקופת הארנובו.

המקורות לפוסט הם:
http://www.architectureweek.com/today.html
http://www.sadnafrenkel.co.il/

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets