יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

והעיקר לא לפחד כלל \ כללים למציאת המעצב המושלם

בשיטוטי ברשת , בעיקר באתרי עיצוב ומעצבים , אני נתקלת לעיתים קרובות  בכתבות  וטיפים על איך לבחור את המעצב המושלם . אני חושבת שיש יותר כתבות כאלו מאשר עצות לנאשם ברצח ,איך לבחור את הפרקליט המושלם ,או לאדם לפני ניתוח מוח ,איך לבחור את המנתח המתאים . ( מראש מתנצלת על השימוש בלשון זכר לאורך כל הפוסט , לפעמים זה סתם נוח ומשעשע להשתמש בלשון זכר )
תנו לי לשתף אתכם בדעותיי בנושא בחירת המעצב .

באחת מעבודותי הקודמות כשכירה ,עבדתי עם לקוחות שבונים או משפצים בית, חלל ,עסק. לקוחות אלו נחלקים לשתי קבוצות :
  • אלו שמגיעים ללא מעצב .
  • אלו ששכרו את שירותיו של מעצב.
גם שתי הקבוצות האלו נחלקות ל 2 כל אחת:
  • קבוצת מחוסרי המעצב :
ישנם את אלו שהחליטו לא  לקחת מעצב כי הם מאמינים שמעצב נחשב לסעיף מותרות יקר,למרות שהיו רוצים מעצב והם גם מבינים את חשיבות המעצב. לקבוצה זאת אני מייעצת : בידקו , אתם תמצאו מעצב שיתאים לתקציב שלכם גם בלי להתפשר על אכותו . קחו מעצב ולו רק על מנת למנוע ביצוע טעויות. ( השבוע ביקרתי אצל חברה שהמדיח הכלים שלה מסתתר בארון עם דלת, אבל... הדלת נפתחת לכיוון הנגדי ולא לכיוון הכיור : התוצאה:  כל פעם שהיא צריכה להניח כלי במדיח היא צריכה "לעקןף את הדלת" ) למעצב יש את הפתרונות ויותר מזה את ראיית הטעויות עוד לפני שהן בוצעו .
הקבוצה השנייה , הם אלו שחושבים שמעצב הוא מקצוע מיותר ,זריקת כסף לריק, ו"מה קרה. אנחנו לא צריכים שיגידו לנו שבמטבח צריך כיור, חחחח"

הקבוצה השנייה ששכרה את שירותיו של המעצב, נחלקת גם היא ל2 קבוצות :

הטבע יצר בכולנו את אינסטינקט ההישרדות , מה שנקרא הילחם או ברח (באנגלית נשמע טוב יותר FIGHT OR FLIGHT)

  •  קבוצת הבורחים או במילים אחרות הלקוחות שמתים מפחד מהמעצב שלהם ,הפחד נובע ,או מחוסר הביטחון שלהם בעצמם ובשיקול הדעת שלהם ,או באמת בגלל שהמעצב שלהם הוא טיפוס מפחיד ( ותאמינו לי פגשתי המון מעצבים מפחידים במשך השנים). הם מגיעים לאולמות התצוגה ולספקים עם תשוקה למשהו ,אבל יודעים שהמעצב שלהם ישלול מכל וכל את טעמם. אני לא מדברת פה על פתרונות או תכנון . אני מדברת על טעם. הם מזילים ריר על מוצר כלשהו ויודעים שצטרכו רק לחלום עליו "המעצב שלי בחיים לא יסכים שאני אקח דבר כזה" מניסיון אני יודעת כי ישנם לקוחות שצריכים המון כיון והדרכה , לעיתים מושכרים שרותיו של המעצב רק על מנת לחזק את בטחונו של הלקוח בבחירותיו ( או לגשר בין הטעם השונה ,לעיתים, של שני בני זוג) . המעצב צריך לספק חיזוקים אלו.
  • קבוצת הלוחמים :  היא הקבוצה שכן שוכרת את שרותיו של המעצב ,אבל רואה בו את אויבה הגדול ביותר, במצב כזה תפקידו הראשון של המעצב זה לשבור התנגדויות. אם לא יעשה זאת , הוא מבזבז את זמנו וזמנם של לקוחתיו לריק ( ואת כספם) . לקוחות אלו יחלקו על כל רעיון,פתרון,הצעה ו\או תכנון של המעצב. לא חשוב כמה שנות ניסיון יש לו או כמה פרויקטים יש מאחוריו ,במקרה כזה המעצב צריך גם השכלה בפסיכולוגיה ( ותאמינו לי ,אני יודעת ,התואר הראשון שלי בפסיכולוגיה עוזר לי לא במעט)
הקבוצה האחרונה והנדירה ביותר...שכל מעצב מייחל לה היא קבוצת הבטוחים ומאצילי הסמכויות : לקוחות אלו שכרו את שרותיי המעצב ,הם יודעים מה הם רוצים , צריכים ואמורים לקבל ממנו.  הם מכירים את עצמם , את צורכיהם ,מגובשים בטעמם , מחושבי זמן ותכליתיים. .הם מודעים לכך שאין להם את הידע המקצועי והטכני על מנת להגיע להחלטות ופתרונות לבדם .

 אני , אישית ,  מאמינה שכל לקוח  בסופו של דבר בוחר את המעצב שמתאים לו . אני מאמינה שלפני הכל , לפני בדיקת ניסיונו ומקצועיותו של המעצב , חשוב , כמו בכל מערכת יחסים לבדוק את התקשורות והקליק בין הלקוח למעצב  .כן ,כן לשבת עם המעצב לכוס קפה לדבר להרגיש לחוש ואז להחליט .

זה היה מאמר ראשון 'מעולמה של מעצבת' על בחירת מעצב מתאים

הלקוח הבורח למול הלקוח הלוחם

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets